Onderzoek op het Talent
NRO*
In mei 2014 publiceerde De Volkskrant een paginagroot artikel over basisschool Het Talent uit Lent. Deze school werkt volgens een innovatief onderwijsconcept waarin veel aandacht is voor 21e - eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, digitale geletterdheid en samenwerken. Directeur Carla van den Bosch zou graag zien dat het effect van dit soort nieuwe initiatieven wordt gemeten, en dan vooral waar het de 21e -eeuwse vaardigheden betreft. Want: "pas als we de resultaten langdurig bijhouden, kunnen we beoordelen of dit echt een goede manier van onderwijs is."
Deze oproep vormde de aanleiding voor het langlopend praktijkgericht NRO-projectTALENTontwikkeling. Het project bestond uit twee onderdelen: een longitudinale meting van 21e - eeuwse vaardigheden bij de leerlingen van Het Talent en de ontwikkeling van een model om de leerkrachten te begeleiden bij het onderzoeken van hun eigen onderwijs.
*Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de verbinding tussen praktijk en onderzoek en tussen beleid en onderzoek te verbeteren.
Voor meer informatie klik hier
Eindrapportage: Klaar voor de toekomst - Een longitudinaal onderzoek naar de ontwikkeling van 21e- eeuwse vaardigheden in het primair onderwijs.
De duurzaamheid van het meesterschapmodel bij praktijkgericht onderzoek - juni 2021
Publicaties
Leren anders organiseren - Boek is te bestellen oa op bol.com
Lentse Lucht - april 2020
Bouwen aan ander onderwijs - AVS Schoolleiderscongres 2020
Uitgedeeld - NRC Handelsblad 08-02-2020
Sparkcentre Thermion - november 2019
Over het schoolhek heen
De wens en de noodzaak om interdisciplinair samenwerken te versterken wordt onder andere ingegeven door maatschappelijke trends. Denk aan teruglopende leerlingaantallen, passend onderwijs en veranderingen in de Jeugdwet. Interdisciplinair samenwerken biedt strategische kansen en kan zorgen voor kwaliteitsverhoging.
In dit boek wordt uitgelegd wat wordt verstaan onder interdisciplinair samenwerken, wie als partnes (kunnen) worden gezien en wat succesfactoren en knelpunten zijn.
Intergrale kindcentra over wat hen kenmerkt - Kohnstamm instituut februari 2019
Het versterken van leiderschap in scholen - eindrapportage NRO januari 2019
TALENTontwikkeling in het PO - Onderzoekssamenwerking tussen PO-, VO-, en MBO-scholen met instellingen voor hoger onderwijs
Met het oog op de jeugd - Verhalen over doorontwikkeling van de jeugdzorg na transitie
We halen het kind niet zo snel meer uit de eigen omgeving - PACT
Erken dat je samen verantwoordelijk bent - Kader Primair april 2018
Leren voor morgen - uitdagingen voor het onderwijs 2017
Verrassend Passend 2017
'Groeidrankje' als oplossing voor een probleem rond water - De Gelderlander 15-12-2017
Intermezzo tussen primair en voortgezet onderwijs - Nationale Onderwijs Week oktober 2017
Veel kinderen zijn weer blij en slapen beter - De Gelderlander 23-09-2017
Hoogbegaafd kind is grote kostenpost - De Gelderlander 22-09-2017
De Stelling: maatwerk in het onderwijs - Talent juni 2017
Haal hoogbegaafde kinderen nu eindelijk eens uit het verdomhoekje - Trouw 28-03-2017
TALENTontiwkkeling - Didactief online, meerdere artikelen
Insectenhotel onthuld - De Brug november 2016
Beweegtalent in het basisonderwijs: een klas(se) apart - KVLO juni 2016
Met de audiowagen naar de basisschool - Audiology mei/ juni 2016
Interproffesioneel werken is leren complementair te zijn - Impact april 2015
Vragenuurtje in de klas - De Gelderlander 14-10-2015
Ons onderwijsconcept vraag passende leiderschapsstijl - Schoolleidersregister PO september 2015
Collega's op werkbezoek in Engeland - The Observer 29-01-2015
Op 6 januari 2015 stond Het Talent in de Gelderlander met een stuk over unit wit en dat kinderen vanaf vier jaar al kunnen instromen in unit wit.
Leerlingen jonger naar "hoogbegaafdengroep" - De Gelderlander 06-01-2015
In oktober 2014 stond er in het Podium, een platform voor schoolbestuurders in het primair onderwijs, een artikel over Het Talent en de verbondenheid tussen onderwijs, kinderopvang en zorg.
De school als solitaire voorziening is uit de tijd - Podium oktober 2014 (vanaf blz 22)
Woensdag 21 mei een reportage in de Volkskrant over onderwijs voor de netwerksamenleving op Het Talent.
In Lent leren ze echt voor morgen - De Volkskrant mei 2014
Op 10 maart 2014 schrijft de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een brief aan de Voorzitter van de Tweede kamer over het plan van aanpak voor toptalenten over 2014-2018.
Plan van aanpak toptalenten - Kamerbrief ministerie OC&W 10-03-2014
Aan het begin van het nieuwe schooljaar roept staatssecretaris Dekker leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en bedrijfsleven op om met ideeën en initiatieven te komen om toptalenten meer uit te dagen en te belonen. Hij bezocht op 2 september basisschool Het Talent, waar de talenten van alle leerlingen de volle aandacht krijgen.
Toptalent in Lent - De Telegraaf 04-09-2013
Basisschoolleerlingen bundelen hun talenten voor jubileum - De Gelderlander 03-04-2012
Swingende lancering kinderboek op basisschool Het Talent.
Boekpresentatie: Een ster in Talent - oktober 2011
De Gelderlander bericht over de opening van de Leonardo-groep.
Eigen klas voor hoogbegaafden in Lent - De Gelderlander 27-08-2009