Schoolpedagoog

Wanneer mentoren of ouders vragen hebben rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling of het welzijn van het kind (de kinderen) dan kijkt zij mee. Dit kan resulteren in gesprekken met het kind en/of de ouders. Deze ondersteuning is altijd laagdrempelig en kortdurend van aard. Zij kan daarnaast advies geven over eventuele vervolgtrajecten. De schoolpedagoog heeft een coördinerende rol als het gaat om activiteiten op sociaal-emotioneel gebied, waaronder sovatraining, rots & water, Looqin, Iself en de leerarrangementen. De schoolpedagoog is tevens de vertrouwenspersoon van de school en de anti-pest coördinator.

Sovatraining
Soms lopen de sociale contacten van een kind niet geheel naar wens en is er iets meer nodig om er voor te zorgen dat een kind zich ook in het sociale veld competent voelt. De sociale vaardigheidstraining die daarvoor op school aangeboden wordt is een training voor kinderen tussen de 6-12 jaar.
De training voor de kinderen van 6-9 jaar, de Tim en Flapoor training, is gericht op het verbeteren en vergroten van de sociale vaardigheden in het contact met andere kinderen en het vergroten van het zelfvertrouwen met veel oefeningen en knutselen.
De training voor de kinderen van 9-12 jaar is gericht op het krijgen van meer zelfvertrouwen in het contact met anderen door het vergroten van zelfkennis en sociaal inzicht. Daarnaast krijgen de kinderen praktische vaardigheden aangereikt die toepasbaar zijn in het sociale contact.
De trainingen worden in groepsverband aangeboden. Aanmelden voor deelname verloopt via de mentor.
 
Rots & Water
Rots & Water is een psychofysieke training, dit betekent dat er via een actieve, fysieke invalshoek aan de gehele groep positieve sociale vaardigheden worden aangeleerd. Hiermee willen wij groepsgewijs kinderen helpen om hun zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen, het stellen van grenzen en communicatieve en sociale vaardigheden te verbeteren.
Al spelenderwijs en via fysieke oefening worden sociale-communicatie-en confrontatievaardigheden aangeleerd. Spel en fysieke oefening worden
Deze training wordt in elke unit als onderdeel van het totale programma aangeboden.
 
Looqin
Middels systematiek Looqin kijken we naar de sociaal-emotionele kant van een kind. We zetten de resultaten hiervan af tegen de prestaties. Hierbij komt de mentorgroep op de eerste plaats, maar stimuleren we tegelijkertijd de individuele betrokkenheid door diep leren en persoonlijke aandacht. Op deze manier wordt het volledige talent van elk kind optimaal benut en zal hij op zijn niveau ontwikkelen.
 
Iself/ zelfsturende leren
De essentie van zelfsturende leren is dat het kind leert zelf regie te nemen over het eigen leerproces. Met behulp van een vragenlijst kunnen kinderen vanaf spil 21 zichzelf in kaart brengen op het gebied van zelfsturend leren zoals reflecteren op je eigen aanpak, regie nemen en strategieën toepassen. De mentor en het kind voeren een gesprek over de ingevulde vragenlijst.
 
Sociale veiligheid
Het is van belang dat kinderen zich veilig en prettig voelen. Met de jaarlijkse vragenlijsten van Looqin worden bij de kinderen in spil 19-24 de sociale veiligheid en het welbevinden gemeten.
 
Leerarrangementen
Binnen iedere unit worden activiteiten aangeboden door de mentor op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling. Deze activiteiten zijn gericht op het welbevinden van het kind en het vergroten van de sociale vaardigheden.Denk hierbij aan bijvoorbeeld leren omgaan met gevoelens, contact maken en onderhouden, conflicthantering, ‘lentekriebels’ en zelfkennis vergroten.

Faalangst
Klik hier voor de folder met informatie over faalangst.

Zelf doen
Klik hier voor de folder met informatie over voor het eerst naar school gaan.